10-veckorsutmaningen

Tisdag 7 juli börjar vår 10-veckorsutmaning. Vi ska gå ner i vikt, bli starkare och få bättre kondition. Det kommer bli hur bra som helst. Det har nu hunnit gå sju veckor efter förlossningen och eftersom busiga Maja inte vill ammas så finns det inga hinder för oss att sätta igång!

Sist vi hade en sån här utmaning var vintern 2010. Då gick jag ner 7 kilo på 8 veckor. Även i denna utmaning ska jag gå ner 7 kilo för att komma tillbaka till min "normalvikt". Lite lustigt att jag har gått upp exakt lika mycket under båda graviditeterna.

Vi har gjort ett lite annorlunda upplägg denna gång:

MAT
Vi kommer att köra GI-metoden som vi gjorde sist. Till vår hjälp har vi boken "Klaras goda GI-dagar" med 60 kompletta menyer. Varannan vecka kommer vi laga mat från boken och varannan vecka kommer vi äta "Linas matkasse". Den innehåller ju inte GI-mat, men det är nyttig mat och vi ska försöka ändra lite i recepten för att göra dem GI-vänliga. Under juli har Linas matkasse sommaruppehåll så det passar ju fint!

Under utmaningen 2010 så unnade vi oss ett "fikatillfälle" per vecka och en dag i veckan åt vi icke-GI-mat. Vi gjorde så för att utmaningen på många sätt handlade om att skaffa oss långsiktigt bättre vanor. Så gör vi inte denna gång. Den här gången blir det Linas matkasse varannan vecka istället och INGET fika! På det sättet hoppas vi på att uppnå lika bra resultat som sist. Dock ska vi göra så att på midsommarafton får vi äta det som bjuds! Men alla andra dagar under dessa tio veckor gäller det att ha lite karaktär! Man är ändå inte hungrig i sommarvärmen, bara lysten. ;)



TRÄNING
Jag har redan kommit igång lite smått med träningen. Eftersom jag har haft stora ryggproblem både under graviditeten och efter förlossningen måste jag öva upp min styrka!

För att öva upp bålstyrkan gör jag numera "plankor" morgon och kväll - statisk magträning. Träningsupplägg hämtar jag från Olga Rönnbergs blogg. Därutöver har jag lagt upp ett litet styrketräningsprogram för att träna rygg, axlar och armar med hjälp av ett gummiband som vi har fått låna från Daniels föräldrar. Jag har inte kommit igång med barnvagnspromenader ännu (förutom att jag går fram och tillbaka till förskolan fyra dagar i veckan, blir nog 20-25 minuter per dag). Men nu när utmaningen sätter igång så finns det inga ursäkter längre. Minst tre dagar i veckan ska jag ut och traska i samband med hämtning eller lämning på förskolan. Daniel kommer börja springa på kvällarna och även han köra styreträningsövningar hemma.

Imorgon bitti är det invägning. Någon annan som vill haka på utmaningen? :)

Kommentarer
Postat av: Farfar

Låter sunt men jag står över

2011-06-07 @ 08:06:18
Postat av: Helena

Vilken tur att ni får äta på midsommarafton!!!

2011-06-08 @ 14:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0