Här är vårt 2010

2010 skulle jag vilja sammanfatta som det värsta året i mitt liv, men som ändå innehöll otroligt många glädjeämnen.

Januari 2010
I januari bantar vi. 5 gravidkilon ska bort och Daniel får hänga med på bantningståget eftersom det blir svårt om bara den ena ska banta. Första dagarna är jobbiga. Vi har ont i huvudet och är JÄTTEhungriga. Efter fem dagar har kroppen ställt in sig på den nya kosten och vi mår som vanligt igen.

Vi lagar oss igenom boken "Klaras goda GI-dagar" och det är enkelt att planera varje måltid eftersom jag är föräldraledig. En dag i veckan unnar vi oss och äter vad vi vill till middag och något gott på kvällen.


En typisk veckohandling under bantningsmånaderna.


En av rätterna vi åt - ugnsbakad lax med citrongrädde (havregrädde) och bönsallad.

Februari 2010
I februari fortsätter vi att banta. Av min kompis J får jag boken Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson och mitt intresse för ekologiska råvaror väcks. Jag börjar lusläsa innehållsförteckningar i mataffären och blir väldigt noga med vad som inhandlas hem till oss. Bantningen går utmärkt och jag når mitt mål och lite till. Viktminskningen slutar på -7 kg.



Det snöar otroligt mycket. Träningen under februari består av långa och tunga barnvagnspromenader i snön samt skottning, skottning och lite mer skottning. Daniel skottar altanen två gånger och jag skottar infarten mest hela tiden. Det är så mycket snö att vi knappt vet var vi ska lägga den. I slutet av februari tar vi in en snöröjare som skottar hustaket.


Ibland tog det ett tag innan kommunen kom och plogade vår gata.


Vi tog in ett proffs för att skotta snön på taket.


Mars 2010
I mars börjar min tid som föräldraledig lida mot sitt slut. Det har varit ett fantastiskt år tillsammans med Alice fyllt av härliga barnvagnspromenader, lunch- och fikaträffar med andra föräldralediga och bebismys. Men jag börjar längta tillbaka lite smått till jobbet och 1 april är det dags för Daniel att vara föräldraledig.

Jag ägnar mars åt mycket mys med Alice. Katten Loranga börjar få vårkänslor och efter en lång vinter längtar vi alla efter våren.



April 2010
11 april fyller vår älskade dotter Alice ett år. Tänk vad liten blir stor fort, vår gullunge!

Cirka 30-60 minuter innan ettårskalaset ska börja får jag veta att min älskade mor hastigt och oväntat gått bort. Resten av april är bara mörker.

Maj 2010
I maj försöker vi komma tillbaka till vardagen så gott det går. Vi bestämmer oss för att fortsätta med våra trädgårdsplaner trots allt som hänt och börjar med markarbetet inför gräsanläggningen. Fysiskt arbete är bra för både kropp och knopp!


Vi har bestämt oss för att göra markarbetet själva. Här är anläggningsjorden som ska fördelas med hjälp av skottkärra och spade över hela tomten där vi ska ha gräs.


Så här ser det ut när vi fördelar jorden.

I slutet av maj har vi en ordentlig anledning att fira när min syster S och hennes N gifter sig i Högalidskyrkan på Södermalm. Jag har den stora äran att vara en av två brudtärnor på en perfekt dag! ♥



Juni 2010
I juni är det mycket som händer på tomten då leråker ska bli trädgård. Vi anlitar återigen superduon Magnus och Super-Reijo för att rulla ut 260  kvm gräs och de gjorde som vanligt ett strålande jobb tillsammans med Daniel!


Superduon!


Det gick jättefort att rulla ut gräset! Jag och Alice skötte markservicen med lunch, fika, middag och vattenservering.

Vi anlitar en stenläggare som anlägger sten framför huset och en mur som går längs med berget. Äntligen börjar vi få det fint!



Vi gräver ett dike och planterar 42 stycken häckplantor av sorten Thuja Smaragd som om några år ska skärma av vår tomt mot grannens. För tillfället (1 januari 2011) ligger våra häckplantor under ett tjockt täcke av snö så vi hoppas innerligt att de ligger skyddade och oskadda därunder.



Vi hinner även ta det lite lugnt. Midsommar firar vi hemma och dagen bjuder på strålande sol, toppengod sillunch, femkamp, bastubad, utsökt grillmiddag, men framförallt umgänge med ett toppensällskap. :)

 
Jag längtar redan efter 2011 års sillunch, exklusive sillen!

Juli 2010
I juli vattnar vi gräset. Det är en jättevarm sommar så vi måste vara extra noga med vattningen för att gräset ska ta sig ordentligt.

I juli lämnar jag Alice och Daniel hemma ensamma en vecka och åker till Ottawa för att hälsa på en kompis och hennes make som bjudit in mig till deras brölllopsfest. En fantastisk vecka, men jag längtar mycket efter min lilla familj. När jag kommer hem känner jag mig lite konstig och det visar sig att vi har ytterligare ett litet mirakel i magen. Vilka underbara nyheter! ♥


Ett soligt Ottawa.

Min pappa fyller 60 år och det firar vi med en thailändsk afton hemma i pappas villaträdgård. Det är lite förvärmning inför en planerad familjeresa till Thailand i november 2010.

Augusti 2010
I augusti börjar jag bli rejält trött och mår riktigt illa. Vi åker till ett all-inclusive hotell på Mallorca och det är lite jobbigt att tre gånger per dag behöva gå till en restaurang med miljarder olika dofter för att äta. Mallorcasemestern är jättemysig, men det är första och sista gången vi åker till en Sunwing-resort, vilket inte var särskilt mysigt.



25 augusti börjar Alice inskolning på förskolan. Inskolningen går jättebra. Lite gnäll vid lämning och hämtning de första 2-3 veckorna, men efter det verkar Alice ha funnit sig i sin nya tillvaro och trivs riktigt bra. Förskolan är jättebra och förskolelärarna helt underbara.


Världens gulligaste unge!

September 2010
I september bygger vi en friggebod, vilket tar två helger. Ena helgen bygger Daniel grunden och andra helgen får han sällskap av Super-Reijo och tillsammans monterar de friggeboden som kommer i färdiga byggsatser. På söndagen andra helgen grundmålar Daniel friggeboden. Det är lite bråttom eftersom hösten närmar sig med stormsteg. Det är jätteskönt att kunna bära in allt i friggeboden och trädgården känns mycket mindre "skräpig" när vi kan ställa undan allting.


Som att montera en gigantisk IKEA-möbel.


Grundmålad och klar. I vår måste vi pensla på ytterligare ett lager färg. Och bygga en trappa.

Oktober 2010
I oktober ägnar vi oss åt vanligt vardagsliv. Vi inhandlar lite utomhusbelysning och tar in offerter från två olika elektriker för att koppla in el i friggeboden och installera två spotlights i vardagsrummet.

November 2010
I november kommer elektrikern som installerade elen i vårt hus och installerar även elen i friggeboden och två spotlights i vardagsrummet. Äntligen slipper man famla i mörkret när man kommer hem på kvällen och belysningen i vardagsrummet känns mer komplett.



Höjdpunkten i november är när vi får se vårt andra lilla mirakel som växer i magen. ♥



Vi åker på en efterlängtad semester till Koh Lanta i Thailand med min pappa, syskon och deras respektive. Två härliga veckor i värmen laddar våra batterier och när vi kommer hem är det bara två veckor kvar till jul.



December 2010
När vi kommer hem från Thailand är det bara att dra fram adventsljusstakarna och börja förbereda inför julen. Julafton firar vi hemma hos pappa med mina syskon och deras respektive, annandagen med Daniels föräldrar och syster. Nyårsafton firar vi som vanligt med våra vänner J, M och deras lilla dotter T. Alice och T busar och myser med varandra och det är så roligt att se. En otroligt lyckad afton och så här smarrigt åt vi:


Rödlökscheesecake med löjrom och färska örter.


Helstekt oxfilé med balsamicosås, potatiskaka, skogssvamp och örtmarinerade grönsaker.


Chokladfondant med hallonsås, färska hallon och vaniljglass (klantskalle som jag är så tog jag med mig fel glasspaket till nyårsfesten - köpeglassen istället för den hemmagjorda)!

1 januari 2011
Nu ser vi fram emot ett nytt år och en ny liten familjemedlem som kommer att förgylla vårt liv om cirka tre månader. Bloggen får leva kvar ett tag till. Det kommer nog bli några fler hus- och trädgårdsprojekt under 2011 att visa upp. Gott nytt år till er alla! :)

Kommentarer
Postat av: Anna (Sthlm)

Kul att läsa om ert år, förutom den jobbiga aprilmånaden som givetvis lagt ett dunkel på hela året. Som tur är läker tiden alla sår - kanske inte helt men nästan - och 2011 har ni även något underbart att se fram emot! Kram!

2011-01-02 @ 16:28:28
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com
Postat av: Irina

Du har så rätt Anna. Kram!

2011-01-03 @ 20:58:51
Postat av: Suvi

Gott nytt år i efterskott, hihi. Bra sammanfattning och fin bild från bröllopet!

2011-04-05 @ 20:00:40
URL: http://benjaminbramble.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0