Säsongen har börjat

Tjohoo! Vintern har äntligen släppt greppet. Vintern var lång och ägnades till stor del åt tv-serien Dexter. Men nu är det vår och det finns inga fler avsnitt av Dexter för oss att titta på. Den här helgen har vi befunnit oss ute i trädgården. Vi har krattat, klippt, sågat, spikat, burit och delat perenner. Lunch ute på trappan och en och annan kaffe i vårsolen har det också blivit. Mys! Hoppas det blir en lång och varm sommar. Nu när våren är här har vi börjat med våra trädgårdsprojekt igen. Äntligen! :-)
 
Jag har flyttat delar av vår Silverarv till den här slänten. Hoppas på att den växer frodigt och bildar en marktäckare.
 
I helgen har jag varit uppe på den övre delen av berget och röjt. Det växte ungefär femhundra småträd där uppe. Men nu är de väck! Jag vill lägga fiberduk och bygga upp surjordsrabatter. Jag funderar på att plantera rhododendron, krypthuja och kanske magnolia. Längst ner till höger i bild ska vi lägga kullersten. Det har vi tänkt göra i fyra år, men i år hoppas jag att det äntligen blir av.
 
Vi har beskurit äppelträdet och justerat rådjursskyddet så att trädet har lite mer plats att växa på.
 
Det ramlade ner stora isblock från taket i vintras som förstörde altanräcket. Enorma mängder som dundrade ner i omgångar, mycket läskigt. Så nu funderar vi på att sätta upp snörasskydd inför nästa vinter.
 
Maja har varit mycket fascinerad av det hela. "Oooooj! Pappa laga, Maja laga! Mamma laga? Neeeej!". Tydligen är det Maja och Daniel som ska snickra i sommar.
 
Våra thujor hamnade under ett tjockt lager av snö i vintras. Så mycket att de låg platta mot marken. En av dem fick dessutom ett stort isblock på sig (från taket) och knäcktes, så den måste vi byta ut. De andra hjälper vi på traven att resa sig genom att stötta upp dem. Jag har putsat kanterna på dem också - klippt hälften av fjolårsskotten på sidorna för att häcken ska bli tät. Toppen får man inte putsa förrän de nått önskad höjd.
 
Vi hörs!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0